مقاله مهارت های ارتباطی و مؤلفه های آن

رابطه میان

مهارت‌های ارتباطی( توانایی دریافت و ارسال پیام، کنترل عواطف، گوش دادن، بینش نسبت به فرآیند ارتباط و ارتباط توام با قاطعیت ). پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود، جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان متاهل شرکت ملی حفاری خوزستان و نمونه پژوهش ۳۵۳ نفر که به روش نمونه‌گیری ساده انتخاب شدند.
داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های ددگی شویی پایینز و نانز و مهارت‌های ارتباطی کویین دام جمع‌آوری شد.
در دنیای امروز تبدیل هیجانهای بنیادی به مساله گشایی سازنده، و نه جنگ و گریز مساله اصلی ماست.
اندیشه و زبان به بشر امکان داده است با مسایل و مشکلات به نحو سازنده‌ای برخورد کند، عواطف و احساساتش را شناسایی، متمایز، و بازسازی نماید و با همنوع خود برای حل اختلاف،همکاری و درک متقابل به گفتگو بپردازد.
یادگیری روشهای موثر گفتگو و ارتباط برقرار کردن از چهار بعد اهمیت دارد: نخست برخی افراد و مشاغل هستند که نحوه ارتباط برقرار کردن در آنها اهمیت خاصی دارد( مدیران، پزشکان، معلمان و تجار) . مهارت مدیر در برقراری

ارتباطات اثر بخش در نحوه عملکرد وی اثر مستقیمی دارد.
در نهایت مفهوم ارتباط تنها بعدی بیرونی و اجتماعی ندارد.
ازاین روی یادگیری اینکه چطور به نحو سازنده‌ای با خودمان ارتباط برقرار کنیم، یکی از ابعاد مهم آموزش مهارتهای ارتباطی است و در واقع زیربنای ارتباطات دیگر است.
چهار مولفه‌ای که براساس آن سبک‏‌‌های برقراری رابطه شکل می‌گیرد، عبارت‏‌اند از: صداقت، صراحت، احترام متقابل و مهارگری.
احترام متقابل به معنای ارزش گذاری، پذیرش فردیت، حفظ حریم شخصی و انسانی خود و فرد مقابل است.
باید دقت کرد که مرز باریکی بین کنترل کردن یک فرد و حمایت و محافظت از او وجود دارد.
برخی افراد به بهانه احترام گذاشتن یا حمایت کردن، طرف مقابل شان را کنترل می‌کنند.
در دسترس‌ترین و غریزی‌ترین پاسخ ما در مواجهه با مشکلات ارتباطی، پاسخ جنگ( پرخاشگری) یا گریز( فرار) است.
این واکنش، بخشی از رفتار تکاملی مرتبط با گونه است که در گذشته دور، انسان را از بسیاری از خطرات بالقوه مانند حمله و تهاجم جانوران دیگر رهانده است، اما این واکنش برای زندگی در دنیای مدرن و روابط امروزی، مناسب نیست.
جنگیدن و پرخاشگری نسبت به دیگران، روابط ما را تخریب می‌کند و فرارکردن از چالش‏‌‌های روابط بین فردی، باعث می‌شود که ما احساس منفعل و ضعیف بودن داشته باشیم.

منبع :

مقاله مهارت های ارتباطی و مؤلفه های آن


مشخصات

  • دانلود + ادامه مطلب (منبع اصلی)
  • کلمات کلیدی: ارتباطی ,ارتباط ,مهارت ,برقرار ,احترام ,روابط ,مقاله مهارت ,ارتباط برقرار ,احترام متقابل ,برخی افراد ,برقرار کردن
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارشدهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

عکس آقای خامنه ای

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

تعمیر مبلمان im hadi فرش نگین مشهد موبایلینا : دنیای اخبار دیجیتال و موبایل تجهیزات اندازه گیری CEM تی وی تو مووی آرمه پارسیان | شرکت خدمات درمانی آرمه پارسیان انجمنهای یو اف نمایندگی شوفاژ دیواری در شیراز - فلاح زاده